söndag 4 oktober 2020

How can you win

Klassikern House of the rising sun med The Animals har alltid varit en av mina favoritlåtar. Men där stannar min kunskap om Animals, jag har ingen av deras skivor och har inte hört någon heller. Nu har jag skaffat en EP med gruppens sångare Eric Burdon. Den heter Eric Burdon and the Greenhornes och gavs ut 2012 på Readymade Records. Anledningen till att jag köpte den är att de har spelat in en cover på How can you win med gruppen Parish Hall som jag skrivit om tidigare.

På skivan kompas Eric av Patrick Keeler på trummor, Jack Lawrence på bas, Craig Fox på gitarr och sång samt Andrew Higley på orgel.

Black dog inleder. En ganska tung låt i samma anda som t ex The Sonics men med ett tyngre och bluesigare sound.

Out of my mind är en lugnare behaglig berättande låt med viss mjuk bluesstil. Bra sånginsats och fina gitarrslingor i en flödande ljudbild.

Andra sidan öppnar med Can you win som det står på konvolutet. Men det är en trevlig cover på Parish Halls How can you win. Märkligt nog står Eric Burdon med som medkompositör / medförförfattare. Deras version ligger ganska nära originalversionen men har inte samma dynamiska temperament.

Cab driver påminner om en Tom Waits låt framförd med brytning.

2 kommentarer:

  1. Tycker den är grymt bra! Han kallar väl sig väl medkompositör på grund av den extra versen? Vi gjorde en cover på den som är mer originaltrogen. 2,27 in på https://www.youtube.com/watch?v=wPObWMBlEao&ab_channel=TheSonicVoid... vi var först! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det missade jag, stämmer nog att det är därför. Tack för länken, riktigt bra cover!

      Radera