onsdag 4 december 2013

Gränsöverskridande blues

Så här i adventstid så passar väl ett album med julsånger bra. Ett album som innehåller i alla fall en julsång är konstigt nog en Leadbelly skiva som kom 1960 på Folkways och återutgavs 1967. Den innehåller låten Christmas is coming. Skivan heter Negro folk songs for young people. På flera av låtarna så sjunger han för publik och de deltar med körsång ibland. Ett mer genuint och äkta ursprung till blues och länken mellan blues annan amerikansk folkmusik och modern rock finns nog inte. En fantastisk artist.

Jag har hört någonstans att Leadbelly var en bluessångare som inte sjöng någon blues utan mer andra typer av folksånger. På den här skivan finns i alla fall åtminstone fyra blueslåtar med som är så mycket blues som det kan bli. Men det finns även med en klassisk folksång John Henry så Leadbelly var definitivt en gränsöverskridare. Blues var en stil han behärskade väl och han beskriver även vad blues är för något på skivan:

blues is a feelin' ... and blues is the sad news

Han var även en mycket bra gitarrist med en akustisk tolvsträngad gitarr. Han sjunger väldigt bra också. Med stor inlevelse och känsla. Alla låtar är trallvänliga och har medryckande melodier.

Med min kopia av skivan medföljde även ett texthäfte med samtliga texter till låtarna och även det Leadbelly berättar mellan låtarna utskrivit.

Ljudet på skivan är fantastiskt. Man kan inte tro att det är en så gammal inspelning som det faktiskt är. Leadbelly avled 1949 så minst så gammal måste inspeliningen vara. Inspelningarna är gjorde mellan 1941 och 1947 av Moses Asch. Annars var det ofta John och Alan Lomax som spelade in Leadbelly eller Huddie Ledbetter som han egentligen hette. Han föddes 1889 i Louisiana vilket kanske kan förklara att man tänker på Fats Domino ibland när man lyssnar på skivan. Andra artister som han påminner om är Mississippi John Hurt och även Son House. Men han är gladare än båda. Dessutom finns en del bakgrund till Johnny Cash och hans fantastiska repetoar i låtarna.

Albumet inleder med den fullkomligt underbara klassikern Irene, goodnight. Leadbelly sjunger med längtan och smärta.

John Henry beskrivs som en arbetssång. Den går snabbt och Leadbelly sjunger med mycket glädje och känsla. I slutet bjuder han på ett bländande gitarrsolo.

Den gamla klassiska bluesen Boll weevil har jag återkommit till här på bloggen några gånger. I Leadbellys version är den lika skämtsam som alltid. Leadbelly drar ut på tonerna och sjunger långsamt och snabbt omvartannat som en berättelse. Melodin svänger och flödar mycket bra. I slutet får han med sig en liten barnkör.

Nästa låt When a man's a long way from home är en boogie med grymt bra gitarrspel som uppvisar samma avslappnade glada känsla som hans sånginsats.

En klassisk bluessång Good morning blues som jag tror är en variant på Son House låten Death letter blues. I Leadbellys tappning så blir det glatt och nästan rock n roll ala Fats Domino med piano och en del trumpet, bastuba och klarinett. Speciellt de små slingorna på klarinett är underbara att höra.

Gospelsången By and by when the morning comes bjuder på lite körsång på ett glatt sätt. Jag tror att det är det ameriskanska originalet till svenska Ovan där. Den går helt plötsligt över i Swing low, sweet chariot framförd med stor innerlighet och värme. Sen går den över i They hung him on the cross i snabbt men mjukt tempo och tillbaka igen till Swing low, sweet chariot. Här kommer By and by when the morning comes tillbaka igen med kör och lite brasskänsla. Det är otroligt medryckande och genuint.

Andra sidan inleder med Rock island line glad och rockig. Man tänker på Johnny Cash.

Julie Ann Johnson är även den en ganska glad och medryckande låt. Ett taktfast återkommande slagljud leder möjligen till att det är en arbetssång.

Haul away, Joe är en ganska märklig låt med en lite äldre mer stötvis och rytmisk melodi.

Här kommer julsången som jag talade om i inledningen av inlägget Christmas is coming. Snabbt gitarrspel och försiktig sång.

Skivan avslutas med We're in the same boat brother med en stor folklig kör. En rytmisk medryckande genuin arbetssång. En perfekt avslutning på en riktigt kul och bra platta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar