söndag 19 juni 2016

Den nakna pisolen sången

Den nakna pistolen är en av de roligaste filmer som jag har sett. När Frank Drebin och Jane träffats och springer på stranden och köper korv med mera ackompanjeras de av låten I'm into something good framförd av Herman's Hermits. Följaktligen köpte jag en skiva med dem där låten finns med, det blev The best of Herman's Hermits. En samlingsskiva som gavs ut på Columbia 1969. Min kopia är någon specialutgåva avsedd för export från England.

Herman's Hermits verkar inte ha komponerat sina egna låtar alls. Tyvärr saknas en låt som jag hittills bara hört med Eartha Kitt som heter My sentimental friend som tydligen Herman's Hermits gjorde först.

Musiken är i grunden pop med mycket stämsång och ganska smakfulla arrangemang. Samlingen är kronologiskt ordnad och första sidan är bäst. Det blir mycket med en hel skiva. De påminner en del om Beach Boys.

Skivan inleder med den underbara I'm into something good inspelad 1964. Det är en låt skriven av Carole King och hennes dåvarande make Gerry Goffin. Mycket bra med en pigg men ändå ljuv stil med fin stämsång och gott humör.

Även andra låten är en Goffin-King komposition Show me girl som jag också gillar.

Gamla Röda tråden låten Wonderful world finns också med på sidan ett. Men de har lite för bråttom känns det som i jämförelse med Sam Cookes originalversion.

There's a kind of hush (all over the world) är bästa låten på andra sidan. Den har en mjuk behaglig melodi och utsökt arrangerad med stråkar och blås. Melodin känns väldigt bekant men jag kan inte placera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar