lördag 20 augusti 2022

Utan krusiduller

Första skivan med Luther Johnson enligt Discogs i alla fall. Det är en liveinspelning delad mellan Jimmy Johnson och Luther Johnson som heter Ma Bea's Rock. Inspelad i Chicago men utgiven av MCA i Frankrike 1975.

En genuin bluesskiva utan krusiduller. Min favoritlåt är nog titellåten Ma Bea's rock.

Skivan inleder med So many roads. En långsam och ganska tät blues med engagerad sång. En ganska lång låt så det blir en del riktigt fint improviserat gitarrspel.

Crosscut saw har ett flinkt gitarrspel i en ganska ljus blues.

Ma Bea's rock byggs upp av ett väldigt avslappnat och medryckande riff som piggt studsar omkring. Har några vackra rullande mandolinliknande toner på elgitarren som är en fröjd för örat.

Feel so bad sätter toner på känslan av uppgivenhet. Bra gitarrspel och sång.

Andra sidan inleder med I believe my time ain't long har en rockig framtoning med mycket slide. Nästan åt Elmore James hållet.

All your love har en rökigare bluesstil och en del sång. Väldigt genuint och bra dynamik och variation i gitarrspelet.

You gotta have soul är lite mer lättsam och dansant funkig. Har en del fint flyhänt gitarrspel.

My own fault är en känslosam blues med en del bra sång och gitarr.

2 kommentarer:

  1. Lyssnar nu och jag vill genast ha den! Jimmy Johnson är en gammal favorit från mina år i Lund. Då var det Johnson's Whacks från 79 som gällde. Jag gillar hans röst sjukt mycket. Har ytterligare en skiva med Jimmy, men denna med Luther har jag inte hört tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, tack för tipset om den andra Jimmy Johnson skivan Johnson's Whacks, den ska jag försöka hitta.

      Radera